måndag 3 juni 2013

Jobbdag

En jobbdag blev det i dag. Maken fortsatte inne på grannens gård och efter en stund så kom han hem efter lien. Sen gick det ju mycket bättre att slå gräset med klipparen, när maskinen slapp tugga sig igenom. Själv så tog jag hand om fönstren. De nymålade till sovrummet putsades och sattes tillbaka. Nu äntligen känns sovrummet som helt klart. Maken lyfte ut fönstren i det gamla sovrummet och jag putsade även dom.
Vi har en "tvättstuga" i uthuset där det förr stod en pannmursgryta som vi nu bytt ut mot en vedpanna. Här inne hamnar mycket grejor bara för att det är så nära till hands. Det innebär ju att efter ett par år så finns det mycket saker där men ingen vet riktigt vilka saker. Det tog jag mig an. Jag gjorde eld i pannan så det gick att elda upp skräp och skräp blev det, men nu är det fint därute, återstår att se om maken hittar nu.

Efter lunchen så var det dags att ta sig an de egna gräsmattorna. Vi hjälptes åt med gräsklipparen och sen delade vi på oss så maken gick med trimmern och jag klippte. De har ju lovat regn i morgon så då kan det vara skönt att ha det gjort. Gräsklippet tycker hönsen är så gott och om de bara värpte, så skulle gulorna ha blivit riktigt, riktigt gula. Nästa vecka så ska vi få 10 nya fräscha pullor, sen dröjer det väl ett par veckor innan de kommer i gång med värpningen. Då kan ni få köpa färska sprättägg från Hansgården.
Ett bi. Jag blev så glad för jag hade nämligen hört att
biodlaren i Almo haft otur i vinter och att hans bin dött.
Vitblommande Prydnadshallon (Rubus "beneden")
Årets först utslagna ros
Kirgislök (Allium aflatunense "Purple sensation")
Potatisen har kommit rejält. Här har den fått ett täcke av gräsklipp
Sorten är Amandine en fransk mandelpotatis.

  • "En kändis är en person som först arbetar hårt på att bli känd, och sen använder solglasögon för att inte bli igenkänd". Fred Allen 1894 - 1956. Pseudonym för John F. Sullivan, amerikansk humorist
Vi hörs!

1 kommentar: