söndag 4 november 2012

Tillbakablick

Jag har uppmärksammat att jag har en bloggföljare från Schweiz. Jätteroligt och smickrande.
När jag var 18 år och gick på Snöå Lanthushållsskola i Dala Järna, så sökte jag, och fick jobb som husa   hos en svensk familj som hette von Schinkel och som bodde strax utanför Montreaux. Jag åkte tåg ner i början av januari 1966. Familjefadern hette Herbert von Schinkel och var fidekommissarie på Tidö slott utanför Västerås. Han var pensionerad från det militära och hade varit flygattaché. Hans hustru hette Margareta och kom från Falun. De hade två barn tillsammans. Mon (Marianne) och Jan. Jag tror att Mon var 13 år och Jan 10. Tillsammans bodde i en otroligt vacker villa som hette Villa Marisol och orten hette Villeneuve. Jag jobbade från 7 på morgonen till 21 på kvällen (om det inte var nån fest förstås) med  3 timmar ledigt mitt på dagen, Varannan söndag ledig. Lönen? Ja den var på 200 schweizerfranc/månad och det var ungefär lika många svenska kronor.
Jag skulle vara hos familjen och jobba i 1 år men fick åka hem efter ett halvår eftersom min pappa dog i juni.
Det var en kul tid nu när jag ser tillbaka på den, man fick lära sig att det var skillnad på "vanligt" folk och på "fint" folk och att som "tjänstefolk" alltid hålla sig i bakgrunden och inte prata alldagligt med någon gäst. Man fick i alla fall svara på direkta frågor. Eftersom jag alltid varit ganska "pratig" och social av mig, så hade jag lite svårt med det där hos familjen. Inne i Montreaux kom jag däremot att träffa många trevliga människor.
Det här var en livsupplevelse som jag inte vill vara utan.
File:Basement-of-chillon-castle.jpg
Bilderna här ovan, visar slottet Chateau de Chillon som låg en kort bit ifrån huset där jag jobbade. Eftersom vägen in till Montreaux gick alldeles förbi slottet så var jag där inne och tittade många gånger och jag kommer speciellt ihåg fängelsehålorna långt nere under slottet.

  • "Jag hör och glömmer. Jag ser och minns. Jag gör och förstår". Konfucius 555 f. Kr - 479f. Kr. (Även kallad Konfutse) Kinesisk filosof och religionsstiftare
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar