tisdag 6 november 2012

En tur till Borlänge

Minus 5 grader och sol. En vacker morgon. I dag var det meningen att jag skulle träna men när jag skulle boka in mig, så var det fullt på passet. Jag tar och går en promenad i stället. Maken och jag ska ta en tur till den stora staden lite senare. Han behöver ett par vinterkängor, och nu fanns det ett par som verkade riktigt bra på Kupolen. Jag ska samtidigt passa på att inhandla små genomskinliga påsar av cellofan, som jag ska lägga kakor och skorpor i till försäljningen på syföreningens auktion.
Det blir inte så ofta numera som jag åker till Borlänge. Tidigare - när mamma levde - så blev det ibland en gång i veckan, ibland fler. Min syster och jag brukade åka hem till henne varannan vecka, men nu blir det som sagt inte så ofta.
Bygget av IKEA är ju spännande att titta på. Nu börjar alla vägar runt omkring att ordna sig, men den stora "gropen" där själva bygget ska bli, är ju gigantisk. Man kan inte låta bli att imponeras när man har sett alla rör, kablar och annat nödvändigt som undan för undan lagts ner. Det ska ju passa ihop i slutändan!
Man kan ju följa det på "webben" också. På www.dt.se/nyheter/borlange/ikea. Nu börjar det att resa sig lite stålskelett som väl till slut blir byggnader. Från Kupolen såg det ut som i en storhamn med alla lyftkranar.
Nog är det skönt i alla fall när man får vända bilen mot norr igen och fara tillbaka till Hansgården. En kort stund räcker i stan, men jag kan väl erkänna att jag blir mer stressad av att ha maken med, än att vara där med nån väninna eller ensam. Det är nog bara för att jag vet att maken inte alls gillar att gå runt i affärer eller att vara inne på stora köpmarknader.
När vi åkte i förmiddags, så var det en tunn,tunn isskorpa på Alviken och uppe i Räcksebackarna var det jättehalt på ett ställe där vattnet runnit ut på vägen. Nu gäller det att se upp. Det kan lätt bli ett kast på bilen.
  • "Låt ingenting ont vara i dina tankar". Konfucius
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar