lördag 10 november 2012

Nattens drottning

I fredags så skrev min granne Göran Skarner, om blomman Nattens Drottning. Ni kan läsa hans blogg här.
Göran bor ju för tillfället i Indien, och en art av Nattens Drottning, härstammar just från västindien
När jag läste hans blogg, så kommer jag i håg när min mamma - mitt i natten -tillsammans med några väninnor - skulle gå hem till någon som hade en Nattens Drottning som skulle till att blomma. Jag tyckte det var konstigt då, och även senare, att en blomma blommar mitt i natten. Men Fladdersmöss är ju nattdjur och dras till vitt, så det är ju fantastiskt logiskt. Som så mycket annat i naturen.

En fantastisk blomma - Nattens Drottning

Som den ser ut utan blommor (fast här ser man två stora knoppar)

En bygranne - Siv Kungs - har en fladdermus i sin jordkällare. Jag har kollat lite om Fladdermöss, och det verkar vara den "Nordiska fladdermusen" som flyttat in hos familjen Kungs. Den övervintrar i grottor eller byggnader. Jag ska titta noga i vår jordkällare om det finns nån där. Vi saknar troligen inneboende den här vintern eftersom jag inte sett grodan - ännu.
Nordisk Fladdermus
Kroppslängd 5 - 7cm, vikt upp till  14g

  • "Natten är inte skugga. Den är frånvaro av ljus".
Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Visst är det den nordiska fladdermusen. Jag bloggade 2010-10-01 om en fladdermusexkursion Naturum anordnade invid Almoån.

    SvaraRadera
  2. Eh? Västindien ligger nästan så långt från Indien som man kan komma, utan att lämna planeten. Och växten med en knopp och en utslagen blomma i fönstret är en Stapelia. Alltså ingen kaktus alls. Stapelior kommer, såvitt jag känner till, bara från södra Afrika. I bakgrunden skymtar dock en s.k. Julkaktus (tror jag).
    /Besservissern ;)

    SvaraRadera