lördag 17 november 2012

Sotning och älgfärsbiffar

När jag först flyttade till Almo, så fanns där en sotare som kom 2 ggr per år. Han hette Nis Kalle. En jätteduktig murare och sotare.Han var så noga när han kom hem till folk att han tog gamla dagstidningar, blötte dom och la dom emellan plattorna på vedspisen. Han gjorde lika med luckorna. Allt för att det inte skulle pysa ut sot när han var uppe på taket och sotade i skorstenen. Han tog hand om allt sot som blev och det sista han gjorde var att torka av ovanpå spisen med en fuktig tidning. Det fanns nästan inga spår efter honom när han avslutat sitt arbete.
Maken sotade idag.Han använder dammsugare men han använder inte fuktiga tidningar. Det är otroligt vad det blir sotigt. Nästa gång så ska jag lägga fram tidningar få se om han förstår vinken.

Jag hade bestämt mig för att laga älgfärsbiffar i dag, och skulle använda mig av ett recept av Per Morberg. Klicka här för receptet  Det blev jättegoda biffar och så mycket att jag bjöd in sonen med familj och svärmor. De tyckte som jag att biffarna var mycket bra. Väl värt att prova. Man behöver inte ta älgfärs utan kalvfärs går också bra. Jag använde inte heller så mycket viltfond till såsen. Tog grädde och smaksatte den med fond.
Till dessert åt vi päron inkokta i sockerlag med ingefära och citron samt färska (frysta)mosade jordgubbar. Päronen och jordgubbarna räddade jag från den havererade frysboxen. Det blev en riktigt bra lunch, och betydligt livligare än när jag och maken sitter för oss själva.
Viltfärsbiffar med svarta vinbär


  • Människan skulle leva ovanligt tyst om dessa ord, mitt och ditt, skulle tas bort". Anaxagoras 500 f. Kr - 480 f. Kr. Grekisk filosof och försokratier.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar