fredag 2 november 2012

Glögg


I dag är det den 2 november och man lanserar en ny smak på glögg. Årets glögg smakar av ingefära och yutzu, en japansk citrusfrukt. Det låter onekligen spännande. 15% alkohol är det i Blossa glöggen. Jag vet inte om jag ska införskaffa nån flaska. Jag tror nog att jag har ett par flaskor kvar sen tidigare jular. Vi är inte så där väldigt stora glöggdrickare, varken jag eller maken. Det brukar bli ett par tre små glas var - det är allt.

Försäljningen av julsaker har ju också börjat, det gäller ju att dra kunder, så börjar en affär så måste de andra följa efter.
I Hansgården har vi då ingen julstämning - ännu. I dag var maken nere vid Almoån och tog ner en del träd som for omkull när ån svämmade över i somras, själv så klippte jag ner mina Pioner, tömde vattentunnor och plockade in lite växtstöd inför vintern. Maken hjälpte mig att ta ner Humlen. Den har en förmåga att snärja in sig i allt som står i dess väg och stjälkarna är jättesega och svåra att klippa.
När maken sen kom ner i köket efter att ha tagit en liten lur, så tyckte han att det var som att bo i ett bageri. Det var jag som hade bakat och gräddat ett par surdegslimpor. I kväll ska det bli gott med en kopp te och färskt bröd med hemlagad marmelad och ost på. Sen kan man sätta sig framför kaminen och bara njuta.
Hansgårdens citrusmarmelad
Hansgårdens surdegslimpa

  • "Ingen har någon större aktning för den som inte respekterar sig själv". Anthony Trollope 1815 - 1882. Engelsk författare
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar