tisdag 13 november 2012

Stora utgifter

Man brukar säga att "det är inte de stora inkomsterna man blir rik på, utan de små utgifterna". Då kommer jag aldrig att bli rik - på pengar. Jag tycker utgifterna ibland hopar sig, ser man ett slut, så vips går frysboxen sönder - vilket naturligtvis hände i Hansgården häromdagen.
När jag kom ut, dit jag har mina två frysboxar, så upptäcker jag att den största inte fungerar. Som tur var, så låg allt älgkött i den lilla som fungerade. I den stora hade jag färdiglagad mat, pajer, fruktmos, bär, svamp, bröd och glass. Jag kunde lägga över all lagad mat, bröd, pajer och svamp i den lilla sen var det fullt. Inne i frysen var det också fullt.

Då upptäcker man vad det är härligt med hjälpsamma grannar. Jag ringde till Skåne - till Boel och Pelle, och fick löfte att lägga resterande grejer i deras frys. Det får ligga där till nästa torsdag då får jag min nya frysbox hemkörd. Underbart.
Egentligen så hade jag en väldans tur. Allt som jag fick slänga var sockerärtorna, lite krusbär och glassen. I den värsta scenariot kunde ju allt älgkött varit förstört.
  • "Tyngsta börda på vägen, är en lätt penningpung". Svenskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar