lördag 3 november 2012

Halloween - Alla helgons dag

Den moderna Halloweenlyktan
Finns det nånting mer upphajpat än Halloween? Det ska köpas dräkter till barnen för att de ska klä ut sig, man kan till och med köpa en speciell behållare, där barnen kan samla allt godis/slantar som de får när de går runt och visar upp sig. Halloweenkakor, Halloweenmat och jag vet inte allt.

Alltihop härstammar egentligen från Irland och tiden runt 2 - 300 talet och den keltiska högtiden "Samhain" - som firades när skördesäsongen var slut. År 998 försökte kyrkan att utrota festligheterna, genom att införa en ny högtid - alla helgons dag.
Kelternas lykta - en urgröpt rova i vilken
 man la i glödande kol
Eftersom många irländare emigrerade till USA i mitten av 1800-talet, så följde deras tradition med och mixades ihop med USA:s "Guy Fawkes Night". Nåväl, som så mycket annat så anammades "festligheterna" av svenskar. I början av 1990 så började man att lansera Halloween och 1997 uppmärksammades  firandet  rejält i media och nu är vi översvämmade av all möjligt skit som man tycker hör till Halloween.
Faktauppgifterna kommer från Wikipedia

Som ni förstår och som jag skrev om förra året, så är jag inte mycket för den här upphajpade delen. Jag vill tända ett ljus eller två för mina nära och kära som inte finns hos oss längre och minnas dom som dom var.
Men....på sånt enkelt, tjänar inte handeln några pengar.


  • "Om tycke och smak ska man inte diskutera" (de gustibus non est disputandum. Latinskt ordspråk)
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar