onsdag 28 november 2012

Envishet

En massa mässingsljusstakar stående på en spegel framför
en spegel ger en jättefin ljuseffekt - när de är tända förstås.

Brrr! I dag var det riktigt grått. Det blåser och "snöar". Ah det kommer ner nåt vitt i alla fall men blåser riktigt snålkallt. Mörkret kommer snabbt och jag sitter här med kaffet klart, brasa i vedspisen och väntar på maken som absolut skulle få på taket på den nya vedboden innan han gav sig för i dag. Jag blir lite ängslig när han inte dyker upp. Man vet aldrig med hans diabetes. Sjunker blodsockret för snabbt, ja då kan det bli jobbigt. Visserligen vet jag var han är, men samtidigt vill jag ju inte vara för "mammig" heller, men kommer han inte hem inom 10 minuter, ja då går jag ( för mitt eget lugn)  ner och titta hur det är fatt. (telefonen ligger naturligtvis hemma på laddning)
På förmiddagen var jag på Hotel Dalecarlia och hälsade på. Oj vad fint dom gör. Gästrummen får nya färger på väggarna och det blir nya möbler och textilier. I salongerna är det nya lätta och ljusa möbler. Mycket fräscht. Jag träffade ägaren till hotellet (han ägde det när jag jobbade också) och han sa att det gick väldigt fort när det hade börjat att changsera (säger man - eller stavar men det så?) De gamla möblerna anlände 1991 strax före julhelgen så det är ju några år sedan.
Nya möbler i ljusa trivsamma färger
Man har också öppnat upp väggar
En del av de vackra Chesterfieldfåtöljerna hade börjat spricka i skinnet (torr luft) och då satt folk och pillade i de här sprickorna så de blev ju bara större och större. En del gör vad som helst för att roa sig lite.
De gamla Chesterfield möblerna som var fräscha har fått flytta
upp i professor Mittag-Lefflers gamla bibiotek.
Ja, nu har jag varit och hämtat hem maken. Allt var bra men han är ju så envis så han hade nog kunnat stått där och sågat i mörkret ett tag till.


  • "Skillnaden mellan att vara envis och obstinat, är att den första kommer av en stark vilja och det andra av en stark motvilja". Henry Ward Beecher 1813 - 1887. Amerikansk prästman och författare.
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Tänkvärt slutord! Sedan är det ju trevligt att Bosse har betydligt mycket mera envishet än obstinathet.

    SvaraRadera