söndag 18 november 2012

Hansgårdens konstiga blandning

I dag när jag skulle gå ut och sätta upp några affischer om syföreningens auktion, så satte jag på mig en sydväst. Det regnade nämligen. Då började jag fundera på varifrån ordet sydväst egentligen kommer. När jag gjort det jag skulle utomhus, så satte jag mig vid datorn och började leta, och fann detta:

  • Begreppet används i flera länder och är en huvudbonad som är typisk för fiskare i Nordatlanten. Den heter sydväst för att det västa vädret ska komma från nordväst och eftersom hatten skydda mot detta så fick den heta sydväst.
  • i Nederländerna heter det zuidwester
  • i Tyskland Südwester
  • i England southwester
  • i Frankrike suroît 
Egentligen värdelöst vetande, men ganska kul att förstå ändå.
sydväst


Ni som följt min blogg, kommer kanske i håg att jag haft alla mina bladkaktusar ute på sommarlov - hängandes i syrenbusken. Påskkaktusarna de blommade från att jag hängde ut dom i maj, till dess att jag tog in dom i september. Dom fortsatte att blomma ca 3 veckor till, men sen blev det för mycket. 

November - och Julkaktusarna (3 st) är nu på gång. De är översållade med knoppar och ett par har redan börjat blomma. Alla Amaryllisarna är också på god väg. En har slagit ut men de andra tar lite längre tid på sig. Det är ju väldigt bra det så de sprider ut sin blomprakt över lite längre tid
Jaha, det här blev en salig blandning, men det blir så i bland. 
  • " Det ingen söker, är sällan funnet". Pestalozzi 1746 - 1827. Schweizisk pedagog och författare
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar