måndag 5 november 2012

Inneblommor

Har man ingen trädgård att gå ut och titta i, ja då får man gå runt och kolla de få blommor man har inomhus.
I förmiddags så tog jag mig en runda och kunde då konstatera att 1 av de Amaryllislökar som jag planterade härom veckan, redan har kommit upp en rejäl bit. De andra är på gång men har inte riktigt lika bråttom som den här "franska" varianten som heter "tres chic"
Min vana trogen så tog jag ett pelargonskott när vi var på ön Thassos. Ja, jag tog egentligen två - 1 hängpelargon samt en vanlig. Det är den vanliga som har klarat sig (tog den i Christers och Lolas balkonglåda). Ska bli spännnande att se om den klarar sig ända fram till blomning. Hoppas få återkomma med ett nytt kort då.

Sen är det då Orkidén. En sån utsökt blomma - i alla avseenden. Jag köpte det här exemplaret på rea i blomsteraffären och den bara blommar och blommar, och vilka blommor sen.
I dag fick den ett fotbad i ljummet regnvatten med lite näring i. Jag tror att den gillade det. Man behöver då inte snåla med regnvattnet. Bara att sätta ut en hink så har men perfekt vatten till blommorna.

Häromdagen så åt vi upp det sista av årets tomatskörd. Det blev ju många gröna kvar eftersom det inte var så lämpligt väder för tomater i år. Men jag tog och plockade av dom och la in dom i blomrummet och där har de eftermognat. Eftersom dom började att se ut som jag gör (i ansiktet) - rynkiga, så tog jag och gjorde en liten tomatsallad med örtsalt och purjolök, Gott!


  • "Vi längtar inte tillbaka till bestämda saker, utan efter de känslor som de utlöser hos oss". Sigmund Graff 1898 - 1979. Tysk skriftställare och dramatiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar