tisdag 26 februari 2013

Väntjänst - en tjänst åt en vän

I dag har jag gjort min andra dag för väntjänsten i Siljansnäs. Jag åkte direkt från träningen i Leksand, till Björkbackens äldreboende för att hjälpa till. Idag stod det  gymnastik och sen frågesport på de äldres schema. Ja de får naturligtvis bestämma själva om de vill vara med eller inte. När man kommer upp i de åren som det rör sig om här, så kan man ha dagar när man bara inte orkar att göra gymnastik eller sitta i en grupp utan bara vill sitta i lugn och ro på sitt rum. Det måste givetvis respekteras. De som ville vara med på aktiviteterna kan behöva hjälpas ut till samlingslokalen och det är det som vi hjälper till med, likaså att hjälpa dem tillbaka till sina rum.
Det lilla som jag hittills varit med, så tycker jag att det känns riktigt meningsfullt - och kul. Många av de äldre har en skön humor och lätt för att skoja. Det känns bra att kunna vara till hjälp.

I morgon blir det oppsittu på förmiddagen och sen 100 års "firande". Det är min pappa som skulle ha fyllt 100 år i morgon så då åker jag till Borlänge och Stora Tuna kyrkas minneslund, där jag möter upp med min syster och så tänder vi ljus för honom och min mamma.
Stora Tuna kyrka
Ska nog passa på att göra en del ärenden i "storstan" samtidigt. Det blir nämligen inte så ofta som jag är dit nu efter det att mamma gått bort, och i bland är det kul att känna på pulsen i stan.

Det ska samtidigt bli riktigt spännande att se hur långt man kommit på IKEA-bygget.
  • "Hur gammal skulle du vara om du inte visste hur gammal du är"? Satchel Paige 1906 - 1982. Amerikansk basebollspelare.
Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Jag skulle nog vara en sisådär 30 år. :)

    SvaraRadera
  2. Så fint att du gjorde hågkomsten av din pappa till en fin dag. Med lite självförebråelse tänkte jag på, att det skulle jag också ha gjort. Men det är kört för både far och mor.

    SvaraRadera