söndag 24 februari 2013

Ljud i tystnaden

Min granne Göran skrev i sin blogg, att han varit ute i skogarna för att lyssna på ugglor. Han fick inte tillfälle att höra några utan istället var det alldeles tyst.
Jag kom att tänka på en gång för många år sedan när jag och min syster skulle upp och gå i fjällen. På den tiden så brukade jag gå i fjällen varje höst - tillsammans med Svenska Polarhundklubben. Vi  gick i grupper och hade våra hundar med oss. Vi brukade vara ute i 4 dagar och sov alltså i tält 3 nätter. Vi vandrade både i Grövelsjöfjällen och längre upp i Helagsfjällen.
Jag och min syster skulle gå från Grövelsjön och in på den norska sidan. och vi skulle vara ute i 3 dagar och alltså tälta i 2 nätter. Jag hade aldrig varit in på norska sidan utan jag hade bara gått inne på den svenska sidan.

Vi startade strax efter lunch och hann in i Norge och upp en bit på fjällsluttningen när det började skymma så vi bestämde oss för att slå upp tältet, laga mat och göra oss i ordning för natten.
Här uppe var det tyst och vinden fläktade bara lite lätt. Långt nere i dalen låg Grövelsjön. Det var en alldeles otroligt vacker kväll. Jag såg till så hundarna hade vatten och att de var ordentligt bundna och så kröp vi ner i våra sovsäckar.
Det är alltid lite svårt att somna första natten i tält för då om inte annars så hör man ljud. Alla möjliga ljud.... och då hörde jag det. Det lät som om någon sakta, sakta höll på att dra upp dragkedjan till absiden på tältet. Min syster verkade sova så jag ville inte väcka henne. Förnuftet sa att hundarna skulle ha markerat om det var någon främmande där, men oförnuftet sa att kanske hade inkräktaren givit dom nåt att äta så de var tysta för den skull. Sådär gick mina tankar  länge, länge och inkräktaren fortsatte att sakta dra upp blixtlåset. På morgonen efter en natt av mycket orolig sömn så visade det sig att en bit av tältduken hade rört sig mot riset på marken.Det var det som lät som ett blixlås.
Tänk vilka spratt ett litet ljud kan ställa till med och hur man kan förstora ett så litet ljud.

  • "Tystnad är bättre än ord utan mening". Pythagoras 569 f. Kr - 475 f. Kr Grekisk matematiker
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar