lördag 9 februari 2013

Gamla affärer

Kommer ni ihåg affärer som hette: Joels, Galne Gunnar och Epa? Jag kommer från Borlänge och där byggde man - i kvarteret Hagalund -  upp ett helt nytt bostads- och affärsområde under 50-talet och en av affärerna var just Joels. Det var en affär som hade det mesta. Relativt billigt efter vad jag har förstått, Där kunde man köpa allt från viss konfektion till hushållsartiklar.
Så här såg det ut i Joels eller kanske Varukompaniet
Epa - ja kära nån. Där fanns ju allt. Det var väl det första köpcentrat som jag kom i kontakt med. Epa i Borlänge låg efter Borganäsvägen - mitt i city.
Varukompaniet var en annan sån där bra affär där det fanns "allting". Jättebra för en liten unge som skulle handla julklappar till mamma och pappa. En affär så var det klart!

Galne Gunnar kom senare. När Kupolen byggdes i Borlänge då flyttade Galne Gunnar in. Oj vad den affären sålde. Kläder och leksaker och konserver - billigt. Sen helt plötsligt så upphörde den bara. Nu har jag läst mig till att Galne Gunnar-affärerna ingick i H&M-kedjan och lades ner eftersom de "riktiga" H&M butikerna blev fler
Nu kom jag på en annan affär som har ändrat karaktär under åren. Det är Ö&B. Den hette Överskottsbolaget först och drevs av FFV (Försvarets Fabriksverk), och sålde just överskott från det militära. Till och med fordon. Där kunde man göra riktiga fynd. När de - 1991 - övergick i annan regi, så ändrades både namn och sortiment.

  • "Jag har så lite hår, så jag blir hjärntvättad varje gång jag duschar".
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. På GG köpte jag regnkappor för 1 kr/styck. Jag tror att jag har någon kvar i nån låda. Små behändiga förpackningar och kappan täckte hela kroppen

    SvaraRadera