måndag 11 februari 2013

Syförening och rönnbär

En lugn dag med syföreningen
I dag hade syföreningen årsmöte. Ett lugnt och sansat möte där vi tände ljus för de under året bortgångna medlemmarna. Efter årsmötet  blev vi bjudna på smörgåstårta och i dag fick vi även nybakad semmeltårta. Jag kan garantera att ingen av oss behövde äta någon lunch hemma i dag. Emellertid så gjorde vi en mycket viktig sak - innan vi gick lös på godsakerna. Vi beslutade skänka 30000 kronor till välgörande ändamål. 6 olika organisationer får 5000 kronor vardera. I år kommer följande föreningar att få en slant från Siljansnäs:

  1. Läkare utan gränser, 
  2. "Min stora dag", 
  3. Svenska FN-förbundet - Flicka,
  4. Majblomman, 
  5. Act alliansen(kyrkans hjälporganisation)
  6. ett projekt i Rumänien - Lyckligt hem.( Det liknar till viss del SOS Barnbyar).

Det känns bra att kunna hjälpa till med åtminstone en liten slant.

Trots att både maken och jag äter rönnbär varje morgon, så började jag i dag att känna av lite halsont. Jag kan bara hoppas på att det försvinner lika snabbt som det dök upp, men folk är krassliga lite runt om här i byn så vi får väl se.
Nyttiga bär
  • "En gåva är en gåva när den ges med hjärtat till den rätta personen i rätt tid vid rätt tillfälle och inte förväntar sig något tillbaka". taget ur Bhagavad Gita - ett mytologiskt diktverk på sanskrit där guden Krishna har en dialog med prins Arunja. Krishna undervisar prinsen i olika former av yoga för att han ska kunna ta svåra beslut. Historien i diktverket utspelar sig för över femtusen år sedan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar