torsdag 7 februari 2013

Kistor

Överskriften låter kanske lite konstig, men jag tänker i detta sammanhang inte på kistor där man lägger döda personer. Det finns ju andra typer av kistor bland annat brudkistor och så kallade Amerikakoffertar.

1964 fick min syster en kista av mina föräldrar, när hon tog studenten, och samma höst - tror jag - gick pappa en snickarkurs och gjorde en likadan kista åt mig. 1966 dog han. Tyvärr blev inget skrivet i den (man brukar ju skriva årtalet på insidan av locket), men jag ska lägga i ett papper som talar om historien för den som tar över den så småningom.
Min brudkista
En annan kista som jag har är från mitt föräldrahem. Jag blev tvungen att rådfråga min syster om dess ursprung, men hon trodde sig bara veta att pappa köpte in den plus ett litet skrin, på en auktion någonstans. Det står inget årtal i den heller.
Troligt auktionsfynd

Den här kistan "tillhör" Hansgården.
1/11 1915
I locket på kistan står: " Minne av Land Britta Den 7/11 1915 Hans A. Larsson". Det kan vara en försenad bröllopsgåva. Hans Anders gifte sig 1913.

 En fantastisk förvaringsplats är Amerikakofferten. Det får plats en hel del saker i dom och det behövdes eftersom de som flyttade till det nya landet, packade med sig i stort sett allt de ägde.
Metallskodda hörn och förstärkt med band och ribbor.
Själv har jag tre sådana koffertar. Två hemifrån och en inköpt på auktion. Perfekta att förvara saker i, i uthuset.
  • "Det är snällt att ge en fattig man fisk, men det är ännu snällare att visa honom hur han själv ska fiska". 
Vi hörs!



1 kommentar:

  1. Lite småspännande med kistor, speciellt då det står lite läsbart på dom

    SvaraRadera