torsdag 7 juni 2012

Trädgårdsutmaningar

Somliga saker man tar sig för att göra går jättebra, andra - sådär och ytterligare andra går åt he...te.  Som till exempel fröna som jag köpte och som skulle bli "sockerplantan" Stevia. Det blev assint som man säger här i Siljansnäs. Jag har vårdat de stackars fröna som guldfrön - men icke ett liv. Få se om jag kan få tag på någon planta istället. Jag hörde att de hade sådana till försäljning på trädgårdsmässan i Rättvik, men då hade vi loppis här hemma. Det kanske blir fler tillfällen.
Däremot så har de två rosorna, som blev så väldigt söndergnagda under vintern 2011/2011, tagit sig rejält. Jag köpte vax och kletade på "såren" på stammarna och nu är det knopp i båda två.
våren 2011. En rejält söndergnagd rosstam
Den ena är en kanadaros som heter "Hope for humanity"
och kommer att se ut så här

Den andra heter Rosa moyesii "Geranium" kommer att se ut så här.

De gula persiska rosen som jag planterade i fjol höst var jag mycket nära att gräva upp nu i vår, men den kommer så sakteliga. När jag ser sånt, ja då blir jag glad. Samtidigt vet jag att man kanske får prova vissa växter både en och två gånger innan man har hittat den optimala växtplatsen för just den blomman.
Jag har precis varit ute och börjat plantera mina tomater och gurkor i hinkar men så blåste det upp och mulnade så intensivt. Nu - 10 minuter senare - så skiner solen igen och regnet tog en annan väg.


  • "Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag karaktär för att njuta av det"
                Sokrates Grekisk filosof  470 f.Kr - 390 f.Kr.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar