lördag 2 juni 2012

Tidiga blommor runt min promenadväg

Som jag skrev i gårdagens blogg, så ska jag visa bilder på några blommor som jag såg, och som blommade, på min promenad.
Maskros (Taraxacum officinale)

Kärrviol (Viola palustris)
Humleblomster (Geum rivale)
Åkerfräken (Equisetum arvense L.)
Styvmorsviol (Viola tricolor)

Ängsviol (Viola canina ssp. canina)

Midsommarblomster (Geranium silvaticum)

Smörblomma (Ranunculus acris)

Hundkäx (Anthriscus sylvestris)

Daggkåpa (Alchemilla vulgaris coll)
 
Ängssyra (Rumex acetosa)
Inga märkvärdiga växter kanske men så vackra att titta på och faktiskt så är två av dom också fridlysta, nämligen Kärrviol och Styvmorsviol.
Snön som utlovades av SMHI lyste med sin frånvaro och skönt var det. Blåste gjorde det desto mer. Jag tyckte synd om de som cyklade Siljan Runt. Dom måste haft motvind långa,långa sträckor.


  • "Blommor är växtens leende"  Peter Hille 1854-1904
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar