fredag 8 juni 2012

Läkeörter


"Ängskrasse. i wåta ängar a. Dess saft gör nytta at intaga i skjörbjugg, och blommorne eller fröen berömmas mot krämpaktiga sjukdommar och conwulsioner: blommar med Tulipan, då braxen leker."
Ur Anwisning til Wäxt-Rikets kännedom av Carl Fredrik Hoffberg (1792)


Ängsbräsma eller Ängskrasse
Ovanstående blomma kom min granne Göran in med och önskade få artbestämd. Det är riktigt spännande att sätta sig ner och försöka klura ut vad han har hittat. Den här gången behövde jag inte ta min syster till hjälp heller. Annars är hon väldigt duktig på blommor. Att sen, på köpet, hitta lite gammal information om blomman är också riktigt spännande. De gubbar och gummor som verkligen kunde det här med örter och vad de kunde användas till och som hjälpte andra med sina kunskaper, dom blev i många fall dömda för häxeri. Okunskapen födde rädsla. Rädslan födde i många fall hat och misstänksamhet och det i sin tur krävde sin tribut - i form av människoliv.

Det är nog lite lika i dag också.
I övrigt så var jag, maken och katten Nils på fest och presentutdelning hos barnbarnen. Det ska jag berätta om och visa bilder av i morgon.


  • Rädsla är den största orsaken till vidskepelse, och en av de största orsakerna till grymhet. Att besegra rädslan är början till visdom" Bertrand Russel 1872-1970 Nobelpristagare i litteratur 1950
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar