söndag 17 juni 2012

Intressant val


Jag måste säga att valet i Grekland intresserar mig faktiskt mer än något annat val utomlands gjort tidigare. Det ska bli spännande att se vad grekerna nu väljer när det verkligen gäller. Jag ska ta kontakt med min svenska väninna när valet är klart och höra hur hon upplever alltihop. En sak vet jag säkert och det är att Grekland har en speciell plats i mitt hjärta oavsett vilken valuta landet har.
Jag kom att tänka på Albanien. Det fattigaste landet i Europa sas det för ett par år sedan. Häromdagen visades ett reportage på TV om hur det är på väg upp ur sin fattigdom. Dom har inte euro.
Polen som var så väldigt under isen (ja, det är faktiskt ca 15-20 år sedan) men titta nu. Ett land som blomstrar! De har inte euro.

Nedanstående skönheter blommar i Hansgårdens trädgård just nu.

Blå Bergvallmo (Meconopsis grandis eller M. betonicifolia) kallas ibland för världens
vackraste perenn
Bergvallmon härstammar från Kina och Tibet
Prästkrage (Leucanthemum vulgare Lam.)


Kryptimjan (Thymus serpyllum) blommar för fullt just nu
Kryptimjan har jag i ett hörn som ligger rakt i söderläge och där inget gräs växte. Jag blandade olika timjansorter (Gråtimjan, Citrontimjan och Kryptimjan) med lite andra riktigt torktåliga växter. När barnbarnen - eller jag också för den delen - går och trampar på de här tåliga växterna, så luktar det fantastiskt gott. Nu växer det i hörnet så det knakar och det roliga är att jag har Liljelökar som också trivs fantastiskt i hettan och blommar lite längre fram på sommaren.

  • "De rika rida, de fattiga gå, till domedag hinna de lika fort ändå" Tyskt ordspråk
Vi hörs!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar