fredag 22 juni 2012

"Nya" fåglar

I går kväll fick jag höra och se en för mig ny bekantskap inom fågelvärlden. Det var en Kärrsångare som satt i buskarna nere vid sonens hus. Först såg jag - med blotta ögat - en liten prick i buskens topp, sen hämtade sonen sin tubkikare och då såg man den väldigt bra.
Kärrsångare
Kärrsångare (bild från Wikipedia)
Den sjöng så fint och ihärdigt. Synd bara att han inte har nån partner (vad det ser ut i alla fall).
Jag åkte vägen mellan Alvik och Grytnäs på eftermiddagen och såg då en så fin familj. Det var de två Knölsvanarna som häckat vid Storön. De har haft otur med sitt bo i flera år - det har flutit bort när vattnet stigit i Siljan, men i år så klarade det sig. De såg riktigt stolta ut där de sam tillsammans med sina ungar.
Knölsvanen är Östergötlands landskapsfågel
Det är bra att sonen är så intresserad och kunnig på fåglar för i morse när jag och maken satt på verandan och åt frukost i solen, så hörde vi en "ny" fågelsång. Jag ringde, och han ryckte ut. Det visade sig vara en Trädgårdssångare. Inte ovanlig, men ny för mig och maken. "Avsaknaden av särskilda dräktkaraktärer, är trädgårdssångarens främsta karktär", så är den beskriven och tittar man på bilden så ser man att det verkligen stämmer. Den häckar nere vid Almoån och i morse så tog den sig en tur upp till Hansgården och sjön för oss. Mycket vackert.
Trädgårdssångare (Sylvia borin)
Trädgårdssångare (foto Wikipedia)
Det har varit helt underbara dagar de här senaste och till och med Hansgårdens gamla hammock har kommit fram. Vi har emellertid regnskyddet nära till hands. Utifall att.
 
  • " Du är herre över orden du ännu inte sagt"  Franskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar