onsdag 27 juni 2012

Långt tillbaka i tiden

Makens svåger Rolf har i många år släktforskat, både på sin sida och på sin frus sida (makens syster) och då på två olika håll. På min svärfars sida och på min svärmors sida. Häromdagen fick jag ta del av materialet och det är ju en helt ny värld som öppnar sig.
Vi har en släkttavla här hemma som Hembygdsföreningen förärat riktigt gamla gårdar och på den står det att den första ägaren Till vår gård hette Marit Olsdotter och tog över gården 1624 (därav namnet på min blogg) Nu har vi fått fram uppgifter om att det fanns en ägare på gården redan i mitten på 1500-talet. Det var Hans Olsson troligen född 1530. Det finns uppgifter på att han betalade in s.k. tionde både 1577 och 1588 liksom att han betalade in skatt till Löjtnantens lön.
Det som är spännande är att tänka på hur de kan ha haft det här i Almo under de här tiderna.
Mynt från 1500-talet
1500-talet kallas också för nations-byggets tid

Konung Gustav Vasa
Högre ståndsklädsel 1500-tal

Borgerskapets klädsel 1500-tal
Allmogens klädsel 1500-tal

Det är faktiskt med vördnad som man tänker på hur de kan ha haft det i Hansgården för nästan 500 år sedan.
Min syster släktforskar på vår sida, också hon på två håll. På min mors sida och på min fars sida. Jag ska kolla upp lite bättre hur det ser ut på det hållet. 
Historia får ett helt annat perspektiv när man kan anknyta till någonting. Jättehäftigt!

  • "Om man inte känner till det förflutna, förstår man inte nutiden och är inte lämpad att forma framtiden"  Simone Weil 1909-1943 Fransk författarinna
Vi hörs!





 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar