fredag 1 juni 2012

Hansgårdens omgivningar

Här börjar min lilla promenad. Bara ett stenkast från vårt hus.
Tog mig själv i kragen och gick ut på en promenad  på förmiddagen. Det blåste friskt men det slog mig ( som det gjort flera gånger förut) vilken underbar miljö vi bor i. Jag tänker visa med lite foton, på Hansgårdens omgivningar och vad vi har att njuta av - varje dag. 
Ruin
Här inne i buskaget ligger ruinen efter den gamla tjär- kolugnen som var i bruk mellan 1943 - 1947
Almo Kolugn
Så såg det ut då och det var ju så att man fick försöka hitta sin utkomst på det som för tiden var gångbart. och tjära använde man i Stockholm till gasverken som försåg stadsborna med köksgas. I dag kvittrar fåglarna så fint här inne i buskagen. Bland annat Rosenfinken som jag skrev om i en tidigare blogg. I framkant av ovanstående bild ser ni Almoån. I dag ser det ut så här:

Längre fram på min promenad kommer jag till vackra betesängar, kantade av björk och asp.

Vackra betesängar
 Vill jag ta en promenad inne i skogen, ja då viker jag bara av på den här stigen

Stigen in i skogen
När jag nästan gått runt på "min" promenadslinga, så kommer jag återigen fram till en bro som går över Almoån.
Stilla flyter Don      - nej Almoån nedströms Kolugnen
Så har jag då bara en liten bit kvar tills jag är hemma i Hansgården igen och nu måste jag gå på "stora" vägen. I dag luktade det skit, men det känns också bra för då vet jag att jag bor mitt i en levande landsbygd och det har jag inget emot.
Gödslad och nysådd åker
I morgon ska jag visa vilka blommor som jag hittade på min relativt korta promenad. Blommor som blommade trots den lite bistra våren.



  • " Dom säger att Sverige är vackert på vintern. Hur vet dom det? Då är ju Sverige täckt av snö". Tage Danielsson 1928-1985
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar