tisdag 19 juni 2012

Snart midsommar

I går kväll på SMHI:s väderrapport, så sa väderpresentatören: "och så kommer vi då till midsommarafton, Sveriges kanske viktigaste dag". Tänk att det tycker inte jag. Jag tycker det är ganska så överskattat alltihop, nästan som hysteri. Visst är det fint med festklädda människor, musik, sång och högtidliga tal. Gamla traditioner som hålls vid liv men för mig är det faktiskt inte årets höjdpunkt.
Å höööööj

Kanske blev det så under min tid på Hotel Dalecarlia, när jag år efter år (15 år blev det), fick stå och binda björkgirlanger till stången och kransarna - ensam. Ingen annan hade lust men för turisternas skull så måste vi ju ha en lövad stång, och att låta turisterna/gästerna göra jobbet, ja det skulle ta för lång tid. Därför stod jag där i ur och skur och knåpade ihop björkriset. En och en halv dag tog det om jag hade tur. Jag brukade i alla fall kunna sluta mitt jobb vid 13 - 14-tiden på midsommaraftonen.

Grannen Göran håller midsommartalet
Nu har jag gnällt klart. Visst ska jag gå ut och titta på majstångsresningen här i Almo. Lyssna till min granne som håller midsommartalet och lyssna till den otroligt duktiga grupp unga sångare som brukar underhålla. Jag ska nog också klä på mig  Stora Tuna dräkten som jag ärvt efter mamma. Men att kalla midsommarafton för årets viktigaste dag - det gör jag inte.
Glada barn som snart ska dansa "Små grodorna"
Liten trött kôlla som dansat färdigt för denna gång

  • "Det är livet själv, som är den verkliga festen"
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar