måndag 25 juni 2012

Busigt

Det ska vara en busig trädgård i år. Ja, det säger i alla fall en del trädgårdsmagasin. Då blir jag glad. Man kan med rätta säga att jag har en busig trädgård. Man vet aldrig vad som kommer upp och på vilken plats.
Jag är inte så noga, bara det är fint att titta på. Det är klart att strikt kantskurna gångar och gräsmattskanter är fint, men jag skulle bara bli stressad, känna mig tvingad att vara ute och rätta till minsta utbrytning.
Härom veckan när jag gick runt och som vanligt kollade mina rabatter, så upptäckte jag att en Clematis växte mitt bland en grupp rosa Alunrot (Heuchera). Jätteroligt. Jag fick åka till Granngården och köpa ett klättertorn i pil för att den ska kunna växa vidare på ett bra sätt.
En Clematis som jag inte vet hur den kommer att se ut.

Vid min Rhododendronbuske har det smugit sig in en stor planta med Hundkäx (Anthriscus sylvestris). Dom två gjorde sig så bra tillsammans så Hundkäxet får stå kvar trots att det anses som ett ogräs.
Hundkäx och Rhododendron

I min stora tuva med gräset Jättetåtel (Molinia arundinacea) har en blå Akleja (Aquilegia vulgaris) funnit sin plats
Jättetåtel och Akleja

och i en tuva med Funkia (Hosta) har det "poppat upp" lite höga grässtrån.
Funkia och vanligt gräs

Så länge det inte blir för j...kla busigt ja då får det hållas men visst får man gå ut i bland och ta i med hårdhandskarna. När det gäller Hansgårdens trädgård, ja då är jag nog för någorlunda fri uppfostran.

PS: Jag har några "saker" som är helt perfekta i min trädgård, men det är ordnat helt utan min medhjälp. DS.

Orientalisk vallmo   Perfekt!
Mose brinnande buske (rosa variant)   Perfekt!

  • Ett litet uppror emellanåt är en god sak" Thomas Jefferson 1743-1826. USA:s tredje president
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar