fredag 29 juni 2012

Avhållsamhet och längtan

I dag har varit en dag av absolut avhållsamhet - nästan. Jag kom precis på att jag ju torkat ett fönster. Flugorna kan smutsa ner oavsett väder, sen tog jag faktiskt fram dammsugaren en stund också.
Spetses Island 22 kvadratkilometer stor.
Jag pratade med min väninna på ön Spetses i Grekland i dag. Jag berättade att " Vi hade 17 grader varmt i morse så vi satt på verandan och åt frukost". Oj då svarade hon, "vi hade 29 grader här". 
Efter strandpromenaden
Hon och hennes sambo och hans syster har en liten taverna som de tagit över efter hans far. "Lazaros´Taverna". Nu har de haft den utarrenderad i ett par år eftersom de inte orkar själva längre. Den som nu har drivit tavernan har slutat och någon ny verkar inte våga ta över. "Det har blivit så mycket konstiga skatter nu" sa hon.

Ingången till Lazaros Taverna

Dom bor alltså på en ö utanför Athen - 2 timmars resa med en typ av bärplansbåt som kallas Flying Dolphing. Det kostar 35 € enkel resa in till Athen (grovt räknat 310 kronor) och dit måste de för en hel del bestyr (läkare, tandläkare) Det finns naturligtvis sådana även på ön, men vid lite större saker så måste dom till Athen.
Flying Dolphin
Båtarna The Flying Dolphins, är gamla ryska patrullbåtar. Fördelen med de här båtarna är att de är snabba, 50-60 km/tim. Det sämsta med dom är att de låter väldigt mycket. Sådär ja, nu längtar jag till Grekland också men det får vänta till slutet av augusti. Då ni, då blir det en ny resa. Längtar!
  • "Så tätnar mörkret över ön, bara havet mullrar - Nirvanas muller" Knut Hamsun 1859-1952 Nobelpristagare i litteratur från Norge
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar