tisdag 16 juni 2015

Vackert längs vägarna

Jag och maken åkte till sommarstugan utanför Borlänge idag på morgonen. Det var dags att sätta ner vattenpumpen i sjön, ta bort plasten för verandan och att lägga i bryggan. Min syster var redan där när vi kom och hon ägnade sig åt att borsta av taken och göra ren hängrännorna. Det samlas alltid så mycket barr, löv och kvistar där. Det blåste kallt och när vi satte oss för att äta så var det skönt att kunna sitta på den inglasade verandan. Där var det i alla fall lä. Jag har gått och dragit på mig en förkylning så jag är väldigt frusen av mig för tillfället. Men med mycket kläder. så gick det riktigt bra.
 
Det är vackert efter vägarna den här tiden på året. Mycket blommor överallt. Lupinerna är väldigt vackra där de blommar i all världens färger. Sen är det ju synd att de tar över och tränger ut andra växter som prästkrage, ängsklocka och andra.

 
Lupin (Lupinus x regalis)
Det påminner faktiskt om den gula Kanonviskan, som hämtades från Mount Everests sluttningar och planterades på Azorerna med syfte att binda jorden. Den växten har nu brett ut sig så mycket att den blivit en plåga för bönderna (grova kraftiga rötter) och att den håller på att ta död på inhemska växter.
 

Kanonviska (hedychium garderianum)
Hundkäx (Anthriscus sylvestris)
En sommarblandning som man kan njuta av
  • "I denna ljuva sommartid, gå ut min själ och gläd dig vid den store Gudens gåvor." Psalm 200 i psalmboken
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar