fredag 19 juni 2015

Midsommarafton

Klockan är 07,30 och jag har precis ätit frukost och läst tidningen. Det är uppehållsväder och solen skiner igenom molnen!!! Nu ska jag göra tårta och en kall sås till västerbottenspajen. Senare ska själva pajen tillagas, men den gör jag så sent att den är ljummen när vi ska till att äta. Det är ju alltid skönt att slippa värma på maten.

Nu är allting klart. Klockan är 12 och vid 13-tiden ska vi vara på Kaggänget.
När jag bakade tårtan var jag tvungen att ta kort på smeten, den var så gul så det såg ut som saffransdeg. Det är det gröna gräset och utevistelsen som gör att hönsen värper så fina ägg.

Det blev lite tårtbotten över, så det gjorde jag en liten tårta av. Inte så dum den heller?
 
 
Det bästa av allt är ju att det inte har börjat regna än.
 
Regnet kom inte förrän på eftermiddagen och det var inte så väldigt mycket. Vi satt inne i ladan och åt där nere på Kaggänget. Man måste vara lite förutseende.
Två som gör sig midsommarfina
Som vanligt var det mycket god mat och ett riktigt trevligt gäng, men efter kaffet åkte jag och maken tilbaka till Hansgården. Min förkylning visade - med en rejäl huvudvärk - att den finns kvar, så jag tog en Alvedon och satte mig och blundade.
Maken fick gå ut och jaga höns för de hade passat på att rymma medan vi var borta.
Nu är midsommarafton slut för det här året, jag ska gå och lägga mig för i morgon måste ja vara skapligt pigg eftersom jag ska debutera som talare vid en majstångsresning - I Almo by.  
 
  • "Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stor. Du nalkas ljuva sommar, då gräs och gröda stor. Med blid och livlig värma till allt som varit dött, sig solens strålar närma och allt blir återfött." Psalm 199 Svenska psalmboken
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar