söndag 28 juni 2015

God lunch och rosor

Först kan jag meddela att den friterade kycklingen med rabarbersåsen var goda! Det svåraste var att veta hur länge kycklingen skulle ligga i oljan och friteras, men efter några bitar - så gick det bra.
Frityrsmeten gjordes på ljus öl, vetemjöl och lite salt. Till detta klämde vi nästan i oss en flaska vitt vin. Römer Hof, Kröver Kirchlay Riesling Spätlese står det på flaskan. Jag tror att jag fick den av min syster när hon varit på en båtresa nere i Tyskland. Gott var det i alla fall.

Det är så torrt i trädgården nu så jag har blivit tvungen att börja vattna. När jag gick runt idag, så såg jag att det är knopp i alla rosbuskar, några har slagit ut men två har dött. Det är Hurdalsrosen och Kappucinerrosen. Jag räknade efter och fick det till att det - trots bortfallet - finns (minst) 22 rosbuskar i Hansgårdens trädgård. Nu får man glädja sig åt de andra istället och idag blev det dom här som förgyllde min dag:
Rosa rugosa ” Hansaland”
  Canadaros Rugosa ” Louis Bugnet”
Canadaros Rugosa ” Louis Bugnet”  knopp
 Rosa Alba ” Maxima”, Vit Bondros
  RosaSpinosissina/Pimpinellifolia ”Flora Plena”
Finlands vita ros
  Klätterros ”Polstjärnan”


  • "Jag har inte berättat ens hälften av vad jag har sett." Marco Polo 1254 - 1324. Venetiansk köpman och upptäcktsresande.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar