torsdag 25 juni 2015

Rosor, marmelad och glögg

Den här busken växer i Hansgårdens trädgård. Den är lika full av blom varje år och när den blommar, så doftar den så där härligt som bara en ros kan dofta. Rosa Alba "Maxima" eller vit bondros, heter den.
Ja, det börjar komma igång nu, med växtligheten. Vi har ju - trots utlovat skitväder - haft riktigt varmt och soligt.

Jag gjorde en liten sats med persikomarmelad i dag. Persikor, citron färsk ingefära och socker. Jag tänkte att jag skulle ha med mig och sälja på Syföreningens auktion i november. Jag ska göra en sats av citrusmarmelad också - nån dag. Hittade nämligen så söta små burkar på Clas Olssons.
Längre fram - när lingonen har kommit, ska jag göra en sats med lingonglögg (alkoholfri). Nu gäller det bara att hitta lagom små flaskor. Men än har jag väl tid på mig.
Persikomarmelad med ingefära
  • "Kreativitet är att uppfinna, experimentera, växa,ta risker, bryta regler, göra misstag och att ha roligt." Mary Lou Cook 1908 - 1944. Amerikansk skådespelerska.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar