söndag 18 januari 2015

Orkidéer i flaska



Som ni kanske läste här i bloggen tidigare, så fick jag en flaska med orkidéer av sonen och hans familj när de kom hem från Thailand vid jul. I dag så slog maken sönder flaskan och jag planterade de skott som fann i den. Det var 6 st!



Jag hade förberett med specialjord. Pinjebark och smulad vitmossa. Den näringsgel som fanns runt rötterna skulle sköljas bort och så bara plantera och ställa ljust.
Nu står de uppe i sovrummet i österfönster och så är det bara att vänta och hoppas att det går bra.

När jag ändå var ute i blomrummet, så tog jag och planterade om alla skott på pelargoner som jag tog i höstas. Om ett par dagar så tar jag resten av pelargonerna också. Det går bra att plantera om så här tidigt eftersom jag har en riktig blomlampa där ute. Det gäller bara att komma ihåg att vattna.

Jag var hos barnbarnen i går kväll ett par timmar medan mamma och pappa var på bio. Pojkarna var upptagna med sina datorer och Yavanna tog ner sina Barbiedockor och lekte. Det blev en lugn och fin kväll men ibland kan man undra hur mycket prat det finns i en 5-årig flicka. Det är mycket kan jag lova.

  • "Vad världen verkligen behöver är mer av kärlek och mindre av pappersarbete." Pearl Bailey 1918 - 1990. Amerikansk skådespelerska och sångerska
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar