lördag 24 januari 2015

Ett möte om gudstjänsten

Enligt varannandagsprincipen, så har det snöat idag igen. Det går väl an när det inte är så stora mängder som kommer, men det blir besvärligt för bilisterna med snöyran.
Själv har jag bara varit en sväng upp till Siljansnäs. Jag hade ett möte i Prästgården vid lunchtid och då passade jag på att handla lite samtidigt.

I Prästgården pratade prästen om temat "Gudstjänsten" och vi fick veta att kristna under de första 300 åren gick från att ha varit en undertryckt och jagad grupp som fick hålla sina gudstjänster i katakomberna under Rom, till att bli en grupp som själva undertryckte och jagade icke kristna.
Jag har aldrig tänkt på det så och det kändes inte riktigt bra inne i hjärtat.
Att kyrkan varit väldigt auktoritär, ja visst men från det till att jaga icke troende det är stor skillnad. Inte förrän på 1960-talet, började den strama och stränga kyrkan lättas upp och det måste man ju vara glad för. Domedagspräster som skrämmer folk får vi hoppas för alltid är borta från kyrkan.
  • "När man som jag är född i en prästgård, stiftar man snabbt bekantskap med djävulen." Ingmar Bergman 1918 - 2007. Svensk film- och teaterregissör, manusförfattare, dramatiker, teaterchef och författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar