tisdag 30 december 2014

Planering

Idag har jag planerat lite. Planerat inför 2015. Inte så mycket, men viktiga saker. Vad ska jag köpa för sorts hallonplantor? Det känns som jag snöat in lite på detta med hallon. I höstas grävde jag ju opp hela landet, var ut i skogen och hämtade mykorhizza, som är mikroskopiska svampar som lever i symbios med hallonens (och granars) rötter. Hallon som växer i jord med iblandad granförna (det översta lösa jordlagret under granar), får mycket finare och vitalare rötter. Det ni!
I dag har jag bestämt vilken sorts hallon som ska få bo i detta väl förberedda land. Det blir sorterna  Asker, Haida och Ottawa. Planterar man olika sorter så befruktar de varandra och man får större bär.
Nu väntar jag mig ingen stor skörd första året. Kanske inte ens ett enda hallon, men sen........sen blir det hallon som heter duga.

Jag plockade in lite frön också idag. Det var sockerärtor och rädisa. Jag tänkte att jag skulle så lite inne och använda som groddar. Kul att prova och sen är det ju så nyttigt.
Ärtskott
groddar av sockerärtor
Rädisfröer är lättast att grodda.
groddar av rädisa
  • "Förmågan att kunna anteckna när man kommer på något, är det som skiljer en person som kan skriva från en som inte kan skriva." John Gregory Dunne 1932 - 2003. Amerikansk författare
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar