söndag 7 december 2014

Advent- och julsånger


Gårdagskvällen hade jag vikt åt att besöka Siljansnäs kyrka, för att lyssna på manskören. Jag måste tyvärr säga att jag blev lite besviken. Inte så mycket på sångarnas prestationer, som på låtvalet eller arrangemangen på vissa låtar.
Jag kanske är lite konservativ, men jag tycker om de gamla vackra sångerna utan en massa krusiduller.
Man började programmet från läktaren, med 5 sånger och fortsatte sedan framme i koret med ytterligare 12 sånger plus 2 extra nummer.

Det bästa framförande  enligt mig, var "Davids psalm 24 (Gören portarna höga) med solist Orvar Bodlund, och det framförande som jag gillade minst, var Konungarnas marsch.

En kul grej var att vi åskådare fick vara med och sjunga. Först "När det lider mot jul" och sen "Julbocken". Jag satt bredvid en kvinna i min ålder, som aldrig hade hört sången " En jul när mor var liten, hörde hon hur någon en kväll stod därute och stampa och gav dörr´n en smäll".
Själv kommer jag mycket väl ihåg den från min barndom, hur mamma satt vid pianot och spelade och hur jag och min syster sjöng.
  • "Drömmar är verklighet som aldrig vill ta slut, och verklighet är drömmar som är förbi". Hans Lohberger 1920 - 1979. Österrikisk skriftställare.
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Som icke närvarande manskörsmedlem var det intressant att få höra dina kommentarer och utlåtanden. Tack att du recenserade!

    SvaraRadera