måndag 6 januari 2014

Tidsfördriv

Häromkvällen när det inte var nåt särskilt på TV, så satt jag vid datorn och reste. Jag reste - med bil - från Atens flygplats via Korintkanalen till en liten hamnstad/ort som heter Porto Heli och ligger i det landskap i Grekland som heter Argos eller Argolis.
Jag var lite intresserad av hur det skulle vara att ta sig fram med bil, samt hur mycket det skulle kosta - ungefär. Det positiva var att det är enkelt att ta sig från flygplatsen till Port Heli eftersom den nybyggda vägen går helt utanför Atens stadskärna (man kan ju fundera på om detta GIGANTISKA bygge har medverkat till Greklands dåliga ekonomi eller om EU varit med och finansierat. Det finns vägövergångar och tunnlar som är helt fantastiska) nåväl, det är bara den allra sista biten som är vanlig landsväg det andra är stor motorväg.
 En  Ford Fiesta skulle kosta 2300/vecka, bensinen kostar ca. 2€/lit (ca.18 kr/lit). Eftersom det finns mycket att se på i detta område av Grekland så skulle man säkert göra slut på 60 liter bensin på en vecka (bara resan ToR flygplatsen-Porto Heli är 40 mil).
Hotell kostar runt 3500:--/vecka och så tillkommer maten. Det blir dyrt och då har jag inte ens räknat med flygresan till och från Grekland. Synd! Jag hade gärna gjort den turen.


  • "Alla sätt är bra utom dom tråkiga." Voltaire 1694 - 1778. Fransk författare, deist och philosophe under upplysningen.
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Visst är det ett kul sätt att resa. Jag gjorde om min bussresa i södra Kina häromdagen. På Google! Det var faktiskt en upplevelse. Och billig! Inte ett öre!

    SvaraRadera