onsdag 29 januari 2014

Konstbefruktning

Jag har en art av Citrus uppe i sovrummet. Den har stått inne i de rum där vi stängt av värmen för vintern och nu blommar den så vackert. Jag tyckte det var synd på de fina blommorna och den härliga doften, att den skulle stå där ingen ser den så nu har den fått flytta in i sovrummet. Där kan jag få njuta av både doft och blommor. Jag läste lite skötselråd och därför tog jag fram en liten pensel, gick upp till sovrummet och gjorde en "konstbefruktning", d v s att jag penslade på blommorna lite lätt för att de skulle pollineras. Det ska bli spännande att se om manipulationen lyckades.


Vintern har ju som bekant varit väldigt nådig mot oss här i vår del av landet. Hönsen har därför kunnat gått utomhus ända fram till nyår, och nu kan de gå ute i fägården och bada i sand trots att det är slutet av januari.
Tyvärr måste vi dela på de vita och de bruna eftersom de bruna hönsen inklusive tuppen, inte kan tåla de vita. Därför får de gå ute en stund var, men det går ju bra det också.

Tuppen sitter på pinnen och tittar på de bruna hönsen
som väntar på sin tur att få gå ut och bada i sanden

Vi hade finfrämmande här i Hansgården under eftermiddagen. Det var barnbarnet Yavanna som ville baka med farmor, så vi tog och bakade en sats med chokladkakor. Efteråt gick hon in i datarummet och ville se en film på videon, "Den lilla sjöjungfrun". När jag kom på henne med att nästan somna framför TV:n då fick farfar följa med henne hem. För att sova sent på eftermiddagen är inte så bra för små tjejer, för då går de aldrig och lägger sig på kvällen.
Farmors piga
  • "Ordet omöjligt finns inte i min vokabulär." Napoleon I 1769 - 1821. Frankrikes kejsare 1804 - 1814.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar