lördag 11 januari 2014

Nyheter

I natt kom snön och "kylan". Ca 1 dm snö i natt (snöar fortfarande) och minus 9 grader. Jag gick ut i mitt blomrum på förmiddagen och satte på  elementet (frostvakten) eftersom de lovat ner mot minus 20 grader.
Samtidigt som jag var där ute i blomrummet, så passade jag på att gå igenom de fröer som ska ner i jorden fram emot februari-mars. Jag upptäckte 4 st. fröer som kommer från Thassos - undrar vad det var för någonting? Jag tror blomman var blå- eller var den rosa? Jag sätter väl ner dom så får vi se. Spännande.
Det fattades lite frön, bland annat tomater och gurka så det har jag precis beställt på nätet. Det är härligt nu när man kan planera - hejdlöst, men sen kommer den krassa verkligheten var man ska plantera allt som man tänkt och hur ska jag få plats med alla småplantor?Ju närmare säsongen man kommer desto mer moderata blir ens planer och det brukar sluta med att allt nästan blir som tidigare år. Något litet undantag brukar emellertid finnas.
I år blir det spännande att prova det nya fröet Broktörel. Jag såg ju en sån fin växt i somras på semestern så jag fick leta i alla böcker jag hade, innan jag hittade nåt som i alla fall liknade originalet.
Originalet på Thassos - en buske

BROKTÖREL 'Kilimanjaro' i gruppen Ettåriga blomsterväxter / Bladväxter hos Impecta Fröhandel (8367)
Broktörel "Kilimanjaro" Lite grönare blad men fin
ändå.
Det ska också bli mycket spännande att se hur det nya blomlandet har klarat vintern. Jag planterade ju 2 pioner i höstas och jag satte ner mycket lökar. Ja, det finns en hel del att se fram emot.
  • "När det gäller nyheter bör man alltid vänta på bekräftelsens sakrament". Francois-Marie Arouet de Voltaire. 1694 - 1778. Fransk filosof och författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar