tisdag 7 januari 2014

Glädje och misströstan

Äntligen!! Jag har kommit i gång med min träning igen. Efter två månaders ofrivilligt uppehåll, så gjorde jag första passet i dag. Jobbigt - ja men skönt. Nu hoppas jag att jag får vara frisk så jag kan fortsätta ett tag.
När jag var och handlade  så kunde jag bara inte låta bli att köpa ett par buketter med tulpaner. Det är helt underbart. Nu ska jag försöka hålla dem svalt på nätterna så de håller sig länge.

Jag pratade med min väninna på Spetses i Grekland i dag. Hon berättade att det hade regnat sådana mängder att de haft översvämning inne i huset - och ändå ligger deras hus väldigt högt och med en rejäl nerförsbacke precis nedanför. Det är fortfarande jobbiga tider för grekerna. Alla skatter som regeringen lägger på "den vanliga" människan är påfrestande och särskilt som de också sänkt både löner och pensioner med upp till 30 procent. "Det kokar i leden", säger hon "för de som verkligen satt Grekland i skiten, de behöver inte bidra med någonting".

Jag funderade lite på det där med att folk har så dålig ekonomi - vilket jag kan förstå med dom förutsättningarna, men när jag jämför hotellpriser på en grannö som heter Poros, med hotellpriser på Spetses, så skiljer det ganska mycket. Spetses - som är dyrare att ta sig till har mycket dyrare hotellpriser och då har jag inte jämfört hotell i lyxklass. Skulle man inte kunna sälja rummen lite billigare då så man i alla fall får in några kronor, i stället för att som nu skrämma bort eventuella turister med höga priser.
Vill vi - mot förmodan - ha ett rum på ett lyxhotell på Spetses ja då kostar det 17500/vecka, men då har du förstås havsutsikt!

    Hotel Poseidonion var en mycket bedagad skönhet
    de första åren jag besökte Spetses. Nu ett lyxhotell!
  • "Grunden till revolution och kriminalitet är fattigdom". Aristoteles 384 f. Kr - 322 f.Kr. Grekisk filosof, student hos Platon och lärare till Alexander den store
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar