torsdag 16 januari 2014

Ett brev betyder så mycket

Ett brev betyder så mycket
I går kom 2014 års pensionsbesked. Som överskriften antyder så betyder ett brev mycket. Ja, kanske om det innehåller hälsningar från bekanta, men brevet från Pensionsmyndigheten - det orange kuvertet - det visade sig att det brevet betydde mindre i år. 343 kronor mindre i månaden för mig, och ändå gick man ut så stort förra året med att pensionärerna skulle få mer i plånboken, i och med lägre skatt.
Förklaringen till minskningen är att det har gått dåligt för Sverige, (den samhällsekonomisk utvecklingen) och då sparar man på pensionerna. Tänk om man sa så i en löneförhandling med löntagare. Då tror jag ganska säkert att facket skulle protestera. Vi pensionärer protesterar med den knutna näven väl dold i fickan, för vi är vana att rätta oss i ledet och vara tacksamma.

Har precis kommit hem från träning och matinköp. Jag fick med lite papper hem från svärfar som jag läst igenom. En del ska sparas och en del kan slängas. Det är inte så lätt när det kommer brev på brev från myndighetspersoner i och med att svärmor har hemtjänst och det görs utredningar hela tiden (tycks det). Jag sparar det som känns tveksamt. Jag har gjort i ordning plats i en pärm. Det känns bättre så än att slänga och sen kanske det behövs.

För att skryta lite, så är jag faktiskt duktig på att
hålla ordning på våra papper.
  • "Ordning skapar trivsel." Svend Olsen Damgard 
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar