onsdag 8 januari 2014

Förutfattad mening

Jag har aldrig ätit Gulaschsoppa - förrän häromdagen. Min dotter tycker att det är den bästa soppan men jag har slagit i från mig och sagt "Usch". Jag förknippar soppan med paprika i mängder och så mycket tomatpuré.
Häromdagen när jag satt och läste senaste numret av tidningen LAND, så fanns där ett recept på just Gulaschsoppa. Jag läste igenom det och tyckte att det där var väl inte så mycket konstigheter utan jag bestämde mig för att prova. Jag inhandlade ingredienserna och lagade till den och i receptet stod det att man kunde servera "Gremolata" till. En röra gjord på persilja, vitlök och rivet citronskal. Den lagade jag också till. Soppan fick stå och "mumsa" sig ett dygn  och så var det dags för att prova. DET VAR GOTT!!! Där fick jag!
Den här speciella soppan var inte tillagad på köttfärs, utan med märgpipa, så det blev ju nästan som en riktigt mustig köttsoppa. Nu skulle man visserligen krydda soppan med paprikapulver men det hade jag inte hemma utan jag tog malen koriander istället. Gremolatan var jättegod till.
Soppor är ju fantastisk mat egentligen. Lätt att laga till, det finns många varianter, och - för en pensionär - en alldeles lagom lunchmåltid med en liten ostsmörgås till.
Foto: Wolfgang Kleinschmidt
Gulaschsoppa med gremolata
  • "Att vara medveten om att man inte känner till fakta är ett stort steg till kunskap." Benjamin Franklin 1706 - 1790. Amerikansk statsman, författare, uppfinnare och naturvetenskapsman. Uppfann bl. a åskledaren.
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Ja, där ser du! Jag köpte hem högrev idag och ska göra soppan i morgon eller fredag, då ska det serveras creme fraiche till... och lite vitlöksbröd :)

    SvaraRadera