söndag 6 oktober 2013

Trons kraft

Dagens text i kyrkan handlade om trons kraft. Jag vet detta eftersom jag var där och läste episteltexten. Det var nämligen väntjänsten som tillsammans med ordinarie kyrkvärdar hjälpte till med kaffe och textläsning.

Det är svårt det där med tro. Inte tro på Gud kanske, men tro på godhet, medmänsklighet och kärlek.
Många säger att man "kan ju inte tro på nåt som man inte kan se" och så menar de Gud. Kanske är det så att det är lättare att tro om man har det med sig, att man har "umgåtts" med kristna begrepp sedan barnsben. Jag vet inte. Jag vet i alla fall att det kristna budskapet tilltalar mig, men att jag blir väldigt besviken när jag ser alla strider som pågår inom den svenska kyrkan. Det underlättar ju inte precis, för dem som tvivlar.

Nu i eftermiddags fick vi främmande av makens far och mor. De kom hit och skulle titta på vår nya veranda. Svärfar 92 år rattade sin Skoda och nu när de åkte hem, så skulle de ta vägen runt Mackberg/Granberg. Han har alltid gillat att åka på små skogsvägar vare sig han känner till dom eller inte och så länge han tror på sin förmåga att köra bil så får vi hoppas att det går bra.


  • "Tro utan tvivel är ingen tro." Miguel den Unamuno 1864 - 1936. Spansk författare och filosof.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar