lördag 26 oktober 2013

Granris och kyckling





Jag tog och åkte upp i skogen och plockade lite granris och mossa i dag. Granriset framför verandan skulle bytas ut och jag ville ha lite granris inne på verandan också. Samtidigt tog jag lite mossa och klädde en korg där jag satte ner det sista av kärleksörten. Lite pyssel så här på lördagsförmiddagen och tur var det väl att jag kom igång då, för fram emot lunch så började det att regna. Sånt där smått,smått regn. Sånt som man blir genomvåt av efter bara en liten stund.

Dottern med pojkvän kom hem och åt lunch och vi åt en jättegod kycklingrätt som jag och maken blev bjudna på hemma hos sonen för ett tag sedan, vi kan kalla den för:

Balsamkyckling

  • 5 dl vatten
  • 1 buljongtärning (kött)
  • 1,5 - 2 msk Balsamvinäger
  • 1,5 - 2 msk soja
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 2 - 3 msk Rosmarin eller 2 kvistar färsk Rosmarin
  • 1 påse 700 g kycklingfilé
Koka upp vatten, buljongtärning, balsamvinäger, soja, vitlök och rosmarin. Lägg i de upptinade kycklingfiléerna och låt det hela sjuda i ca. 15 minuter. Vänd på filéerna efter halva koktiden. Ta upp filéerna och håll dem varma. Sila skyn och red sedan av den med vetemjöl och grädde.
Jag serverade det hela med kokt potatis och kokta ärtor och morötter.
Som ni ser så är jag lite förtjust i små "troll"ungar
  • "Ett leende kostar mindre än elektriskt ljus, och ändå lyser det upp mer i ett hem". Theo Lingen 1903 - 1978. Tysk skådespelare och regissör.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar