torsdag 14 mars 2013

Tupp och "tuppur"

Inne i Leksand har förskolebarnen fått vara med och dekorera påskträd, som pryder torget och platsen utanför Carl Ohlssons. Det finns även flera krukor med pyntat ris runt Tuppljusstaken i rondellen vid gamla Hydro-macken.
Jag blir glad när jag ser det. Det livar upp såhär innan löven slår ut. Färg behövs.
I förmiddags när jag och maken åkte till Tibble, så spelades en låt på radion. "Det ska va gôtt å leva", och visst är det väl så. Man ska försöka att leva så bra som det går. Njuta av livet som det är och inte hålla på och sträva efter "guld och gröna skogar"  
I eftermiddags tog jag och plockade lite björkris och dekorerade det med färgglada fjädrar (tuppur), sen var jag till Pilgården - den fina lilla affären här i byn, och köpte mig en tupp. 



"Det ska va' gôtt å leva, annars kan det kvitta
Fint å leva, annars kan det kvitta
Lätt å leva, annars kan det kvitta
Spring inte runt och vela, då sabbar du det hela
Spring inte runt och veva, det ska va' gôtt, gôtt, gôtt, gôtt å leva"!
Vi hörs!

1 kommentar: