lördag 16 mars 2013

Optimism

Jag såg en liten filmsnutt på Facebook, om en gammal dam, Alice Hertz-Sommer 109 år gammal, bosatt i London. Hon överlevde koncentrationslägret i Theresienstadt. Mannen som intervjuade henne frågade hur hon har kunnat bli så gammal och vara så pigg efter allt fruktansvärt som hänt henne.
"Optimism", svarade hon "och att söka efter det som är bra och vackert. Livet är vackert. Man måste vara tacksam för att få leva. Vart man än ser, så finns det skönhet. Jag vet vilka fruktansvärda saker som finns, men jag tittar alltid efter de bra sakerna"


Alice Hertz-Sommer född 1903
Det finns en person som jag vet att många tycker är "äcklig och snuskig" andra tycker han är "duktig och kreativ". Det är Per Morberg, skådespelare, kock och kokboksförfattare. Jag tillhör den senare kategorin även om jag inte tycker om de roller som han ofta får spela, MEN när det kommer till att skapa recept, så är han fenomenal. Jag har provar på flera av dom. Bland andra; Kokt torsk med äggsås, Oxrullader och Viltfärsbiffar. Så goda! Inte speciellt konstig mat, men med en extra liten touch. ta och prova nåt recept från den här sidan.


Per Morberg




  • En pessimist klagar på oljudet när möjligheten knackar på dörren".
Vi hörs!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar