tisdag 19 mars 2013

Ännu mer teknik och så lite medmänsklighet

Jag tror jag kört fast lite på det här med teknik. Nejdå, jag är inte alls nåt teknikfreak även om jag kan uppskatta den - OM den fungerar. Men jag kom faktiskt att tänka på datorer häromkvällen.
När jag gick på Snöå Lanthushållsskola 1965, så åkte vi på studiebesök till Hållsta seminstation. Det var då en alldeles nybyggd anläggning där man höll tjurar för seminverksamhet. Man hade också en av landets främsta dataanläggningar, och det var en mycket imponerad skara tjejer som fick stå utanför ett rum och titta in genom fönstren på jättestora datamaskiner. Tänk om vi vetat då att de flesta av oss, på ett eller annat vis, själva skulle använda oss av datorer - men av mycket mindre format.
Datorer anno 1960-tal
Idag går var och varannan människa - ung som gammal - omkring med en liten dator i fickan. Återigen kan man konstatera att tekniken går väldigt fort fram.

I dag var jag på Björkbackens servicehus för att hjälpa till. Där behövs inte så mycket teknik, utan vanlig medmänsklighet kommer man långt med. Härliga människor som ställer upp och hjälper till och härliga människor som vi är där för att hjälpa.
Det blev lite fram och tillbaka till Leksand också eftersom vi behövde mat till både höns och småfåglar, så efter uträttat värv på Björkbacken blev det en tur in till Granngården för att handla. Bakslaget med kyla och snöbyar gör att fåglarna vill ha mycket mat.
Skönt i alla fall att man inte bor i Skåne för där verkar dom att ha haft väder - väder av den värsta sorten.

  • "Jag är beredd att gå vart som helst, bara det är framåt". Dr David Livingstone 1813 - 1873 Brittisk upptäcktsresande.
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Undra på att det var låst hemma hos Er kl 11.30 idag. Som pensionär själv borde jag veta att det finns mycket att göra. Igår spelade jag pensionärsbridge mellan 1200-1700, hem och laga mat, sedan kyrkorådet mellan 1800-2100!

    SvaraRadera