torsdag 21 mars 2013

Skidåkning, hockey och grötbröd

I dag fick jag en förfrågan på receptet på Havregrötsbrödet som jag brukar baka. Här kommer det:

  • 1 liter havregrynsgröt
  • 2 dl mjölk
  • 1,5 dl sirap
  • 1 hg smör
  • 1 hg jäst
  • 2 tsk salt (gärna grovt)
  • vetemjöl
  • Koka en gröt och lägg i smöret så det får smälta. Blanda i salt, sirap och mjölk. När smeten är 37 grader så ska jästen blandas i. Därefter vetemjöl (eller vetemjöl special), så mycket att det blir en bra konstistens på det hela. Jäs i ca. 30 min. Baka ut som siktkakor och naggas med gaffel. Lägg på plåt och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Grädda i 200 grader i ca 10 minuter. Det blir ca.  6-8 kakor beroende på vilken storlek man föredrar.
Jag bjöd mitt barnbarn, snart 7 år på en sån här smörgås och han sa;"Du farmor, det här brödet har du lyckats med". Det var ett bra betyg tycker jag. Lycka till!

Vårdagjämningen i går gav inte nån speciell vårkänsla. Det var blåsigt och kallt. Nu ska det ju inte heller vara nån indikation på att våren är kommen, utan mer en meteorologisk definition på att dag och natt är ungefär lika långa.
Jag och maken gjorde en liten visit hos sonen och hans familj i går vid 6-tiden. Pojkarna höll på att klä sig för att åka till Granbergsbacken och åka. För ungar i den åldern så är det aldrig för  kallt och ruggigt, i alla fall inte när det gäller nåt roligt. När mamma skjutsade dom till backen så kunde hon konstatera att det bara stod 2 bilar på parkeringen. Kanske kom det fler lite senare.
Snowboard ska det vara
Hockeysäsongen går nu in i det sista desperata skedet. Det är nån hockeymatch på TV varje kväll. Det är maken som sitter och tittar på elitseriens slutspel. Själv sitter jag framför datorn och tittar och lyssnar på LIF:s (Leksands IF) försök att ta sig tillbaka till Elitserien.
Så börjar de sista skidtävlingarna för den här säsongen nu också, i Falun. Det är mycket nu.
Säga vad man vill, men en suverän skidåkare är han - Petter Norhtug
  • "En ödmjuk munk blir en högmodig abbé". Svenskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar