söndag 10 mars 2013

Fortsatt kallt

I morse vaknade jag klockan 05.30 av att katten jamade och ville ha lite mat. Gamla katter har sina idéer. Nåväl, jag gick upp och la upp lite på hans fat och så tittade jag på termometern. Minus 22,8 grader. Då var det skönt att gå en trappa upp och krypa ner i den fortfarande varma sängen. Sen sov jag som en stock fram tills att min snälle make kom med kaffe på sängen klockan 08.30. Det var så skönt att halvligga där och fika samtidigt som jag hade ett bra korsord att lösa.

Det känns som man inte har lust med någonting när det blir så här kallt. På vintern, då är det lättare att acceptera, men nu..., nu är det vår och då tycker jag att minus 5 på nätterna är alldeles tillräckligt. Jag pratade lite med min syster på telefonen och så började jag att titta i min fina bok med recept från Snöå Lanthushållsskola och då fick jag lite inspiration. Jag gjorde en rabarberkräm som vi åt som efterrätt. Det både luktade och smakade sommar.
Rabarberkräm
Sen gjorde jag matbröd på havregrynsgröt, som är så gott. Det är skönt att vara inne i värmen och då kan man ju passa på att göra nåt "nyttigt" också.
Dottern med sambo var ute på en promenad och tittade in på en fika. Det var bra det för jag behövde en liten konsultation när det gäller pusslet. Jag fick den hjälp jag behövde så det blev lite lättare. Maken har också börjat hjälpa till. Det är bra det för man blir lite snurrig om man sitter för länge.
Bröd gjort på havregrynsgröt
  • "Lägg undan ett bröd, vem har sagt att du har ett arbete i morgon". Finskt ordspråk
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar