måndag 18 mars 2013

Mer teknik

Filmkamera super 8
Tekniken går ju framåt som jag skrev lite om i går. Ungefär så här såg pappas första filmkamera ut. Jag tror att han skaffade den är han skulle fylla 50 år 1963. Den skulle laddas med en liten filmrulle och man kunde också montera på strålkastare (stora) så det såg ut som Musse Piggöron på den. Sen skulle det filmas, kanske klippas och sen kunde den visas, MEN först måste man ta fram en filmduk (eller hänga upp ett lakan på väggen).
Projektor
 Projektorn skulle tas fram och så skulle filmen träs PÅ RÄTT SÄTT för annars lät det "frpp,frpp,frpp" när inte kuggarna fäste riktigt i filmens hål. Blev det sen stopp, så var man tvungen att snabbt som sjutton stänga av projektorn för annars kunde man få se en "blomma" slå ut. Det var filmen som smälte av den heta lampan. Den kameran filmades våra barn med i slutet på 60-talet och på 70 talet. De här filmerna blev  stumfilmer - tyvärr.
När sen barnen blev stora och fick egna barn i början av 2000-talet, då var videokameran populär. Den filmade man med och kopplade den sedan direkt till TV:n för att titta, och här fick du med ljud.
videokamera

Nu när vi kommit en bit in på 2000-talet ja då kan man filma med både mobiltelefonen, digitalkameran och iphonen, och man får till och med ljud. Otroligt
Digitalkamera

iphone
Jag upptäckte först i somras att jag kunde spela in små filmsnuttar med min kamera, så jag passade på att filma en liten kille som stod och spontan dansade utanför den restaurang i Grekland, där vi satt och åt. Tyvärr så försvann filmerna när min dator kraschade, men nu när jag vet om finessen  då blir det säkert fler. Som sagt tekniken går framåt - med stormsteg.

  • "För en vetenskapsman är gåtans lösning alltjämt en gåta" Gerhard Uhlenbruck. Tysk medicinare och aforistiker.
Vi hörs!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar