lördag 23 mars 2013

Att fira påsk

"Farmor, firar ni påsk"? så frågade barnbarnet Yavanna i går när hon var här. "Nej", svarade jag, "men jag tycker det är fint med vippor i riset". "Ja, det tycker jag också. men vi firar inte påsk", svarade hon.
Eftersom Yavannas familj är Jehovas vittnen så firar dom inte helgdagar, utom påsken som för dom är den största helgen och den firar man med en "Åminnelse" (minnesstund) till Jesu ära, men påskris det har dom inte.
Jag kollade lite vad påskriset symboliserar och det kopplas till Jesu intåg i Jerusalem (palmbladen som ströddes framför honom på marken) att det sen dekoreras med vippor (tuppur) kom inte förrän på 1930-talet och symboliserar ingenting Och ser man till det, så skulle ju även Yavanna kunna få ha lite påskris med vippor.

Jag firar inte påsk som sagt, men jag kan tycka att det är trevligt att pynta lite extra. Det är ju många dagar som folk är lediga och det känns lite extra festligt, och man kan ju behöva muntra upp sig lite, med lite färger, efter en lång och mörk vinter. Jag vet vad påsken står för men för den skull behöver man ju inte deppa ihop. Jag är så gammal så jag kommer i håg hur långfredagarna var för ett antal år sedan. Allting stängt och tyst, inte en kiosk, inte ett fik ingenting var öppet.

En ullig gul liten kyckling i den blå Karpaterklockan 
I dag har jag städat lite på förmiddagen, och i samband med det, så tog jag fram lite påskpynt. Det blev inte så mycket
En lika ullig kyckling bland Påskliljorna
Stolt tupp
En gammal fin pappersbonad med hemtrevligt motiv

  • "Det är bättre att gå stapplande på den rätta vägen, än att med fasta steg gå vilse" Aurelius Augustinus  354 - 430. Romersk biskop och kyrkofader.
Vi hörs!








1 kommentar: