fredag 23 mars 2012

Optimister och Pessimister

"Men vad skönt det är ute fast det är bara mars". " Ja ser du det får vi då igen. Var så säker. Det kommer nog en snödämp snart" " Ja, men just nu är det då så fint, fåglarna har börjat kvittra och man ser att de börjar bygga bo". "Stackars krakar. Tänk vad dom ska frysta sen när vi får ett bakslag".
Känner ni igen resonemanget? Det finns alltid optimister och så pessimister och det kommer det väl alltid att göra. När jag träffar en pessimist så blir jag nästan beklämd. Tänk vad jobbigt att hela tiden bara se fel och att alltid vänta sig att det blir bakslag.
I dag  har jag glatt mig åt att det finns färdig surdeg att köpa. Jag köpte två burkar (en på rågmjöl och en på vetemjöl). Jag tog hälften ur varje burk. Tillsatte jäst, vatten, olja, salt och mjöl. Det blev 4 runda bröd. Nästa gång gör jag nog bara 3 st. för det blev i minsta laget. Jag använde mig av mjöl-skvättar som jag hade över (dinkelmjöl på fullkorn, siktat dinkelmjöl och så vanligt vetemjöl) Det blev väldigt gott.
Nybakad surdegsbröd. Doftar och smakar himmelskt

Sen har jag glatt mig åt att jag kunnat hänga ut tvätten i trädgården och så att vi är hembjudna till sonen med familj på Tacos. Nog finns det saker att glädja sig åt.
Tvätt som torkat utomhus luktar också himmelskt

  • "Små smulor är också bröd".  Svenskt ordspråk

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar